در حال بارگذاری

تعمیر شارژر گوشی
Rate this post

یکی از شایع ترین مشکلاتی که برای مصرف کنندگان وسایل الکترونیکی مخصوصا موبایل ها و تبلت ها پیش می آید خرابی شارژر میباشد که در اکثر مواقع بر اثر نقص فیزیکی است . البته نحوه ی تعمیر شارژر موبایل و همچنین جایی برای تعمیرات موبایل که بتواند خدمات خوبی را ارائه دهد بسیار مشکل است.

 

نشانه های خرابی شارژر موبایل چیست؟

 با اتصال شارژر به پریز و موبایل ، عمل شارژ اتفاق می افتد و وقتی به درستی عمل شارژ انجام شود باتری سالم است و علامت شارژ بر روی گوشی نمایش داده می شود. در بعضی از گوشی ها این علامت با صدا همراه است و در بعضی دیگر چراغ کوچکی بر روی گوشی یا شارژر روشن می شود.حال اگر چنین علامت هایی با وجود سالم بودن باتری بر روی گوشی شما نمایش داده نشد و گوشی شما رو شارژر نکرد ، می بایست اقدام به تعمیر شارژر موبایل خود کنید.

برنامه ampere میزان آمپری که به دستگاه شما وارد می شود را اندازه گیری کنید تا متوجه شوید شارژر شما درست کار می کند یا خیر.

بیشتر کابران موبایل بر این باورند که برای شارژر موبایل، اتصال کابل به گوشی کفایت می کند. اما تمام شارژر ها به خوبی گوشی شما رو شارژ نمی کنند و به باتری گوشی هم آسیب می رسانند همچنین به مرور در مدت زمان خیلی کم می سوزند . چند دلیل وجود دارد که باعث سوخته شدن شارژر می شود .

اما باید بدانید که تمام شارژرها نمیتوانند به خوبی  گوشی شما را شارژ کنند و امکان صدمه به باتری را دارند و حتی در مدت کم باعث سوختن می شود. دلایلی که باعث سوختن شارژر میشود به این صورت است:

  • تقلبی بودن شارژر ، این موارد از اصلی ترین عواملی است  که موجب سوختن شارژر می شود.
  • ممکن است IC شارژر و یا برد آن بر اثر نوسانات برق بسوزد.
  • بوجود آمدن جرقه که از پریز تا درون مدار می باشد.
  • عدم تحمل بار داخل شارژر به دلیل  قطعات بی کیفیت داخل شارژر.
  • پایین بودن ظریب اطمینان در شارژر که ممکن است 1.5 باشد در حالی که در شارژر های اصل این ظریب به 2 و یا 4 هم می رسد.
  • وصل بودن طولانی بودن شارژر به پریز

 

نکات مهم در هنگام تعمیر شارژر موبایل

 

1) پریز برق مصرفی را چک کنید:

سه راه برای چک کردن پریزهای برق که شارژرهای شما به آن وصل می شود وجود دارد. ابتدا دستگاه دیگری را درون آن وصل کنید و ببینید که آیا این دستگاه به درستی کار می کند یا خیر. همچنین می توانید شارژر خود را به یک پریز برق دیگر وصل کنید و ببینید که آیا باتری شما شارژ می شود یا خیر. سرانجام ، هرگونه شاخص را روی شارژر – مانند نور یا صدا – بررسی کنید ، هنگامی که شارژر را به موبایل وصل می کنید صدا یا نوری روشن می شود یا خیر و مطمئن شوید برق از پریز برای باتری گوشی گرفته شده است یا خیر.

مطالب زیر را از دست ندید!
شغل تعمیرات موبایل

 

2) در راستا تعمیر شارژر موبایل باتری گوشی را بررسی کنید:

بعضی اوقات ممکن است شارژر شما خراب نباشد ، و مشکل از باتری گوشی شما باشد. شما می توانید با این دو روش از سلامت باطری یا معیوب بودن باطری خود مطمئن شوید. باتری گوشی خود را با یک شارژر دیگر شارژ کنید و ببینید که آیا باتری شارژ خواهد شد یا خیر. اگر باتری توسط شارژر دیگر شارژ شد ، ممکن است مشکل شارژر شما باشد. همچنین شما می توانید باتری گوشی دیگر را با شارژر خودتون شارژ کنید. اگر کار کند ، در نتیجه باتری گوشی شما است که دچار مشکل شده است.

 

3) بررسی شارژر:

به شارژر خود با دقت نگاه کنید تا نشانه از خوردگی و یا شکسته گی در آن پیدا کنید. شاخ هایی که به پریز برق وصل می شوند و یا همچنین قطعه ای که در واقع باتری شما با آن شارژ خواهد شد ، نگاه کنید.  تمام قسمت های شارژر را تست کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ چیز خم و شکسته شده نیست و به درستی به لمس شما پاسخ می دهد.

 

همچنین قطعات فلزی شارژر خود را از نظر خوردگی یا زنگ زدگی بررسی کنید که این امر نشانه ای از رطوبت است. اگر شارژر شما در محیط مرطوبی بوده و یا با آب یا مایع دیگری در تماس بوده است ، ممکن است در داخل شارژر شما اتصالی ایجاد شده باشد و در این صورت شارژر شما از کار می افتد.همچنین سیم کشی روی شارژر خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید سیم ها متصل شده اند یا بریدگی و زنگ زدگی نداشته باشند.

 

4) از ولت متر استفاده کنید:

شما می توانید از دستگاه ولت متر استفاده کنید و دستگاه را به شارژر خود وصل کنید و مطمئن شوید که شارژر شما به شاخه های ولت متر وصل شده است و شما روی صفحه ولت متر اطلاعات را می بینید. اگر اتصال برقرار نشد دو مرتبه دستگاه را به شارژر وصل کنید و اگر باز هم اطلاعاتی نشان داده نشد ممکن است شارژر شما سوخته باشد.

مطالب زیر را از دست ندید!
انواع مشکلات سخت افزاری گوشی

 

5) جهت تعمیر شارژر موبایل شارژر خود را تمیز کنید:

تمیز کردن شارژر باید آخرین راه حل باشد زیرا این امر می تواند به شارژر شما آسیب برساند. حال در مرحله آخر تصمیم به تمیز کردن شارژر خود گرفتید،

آخرین راه حل برای تعمیر شارژر تمیز کردن شارژر است بهتر است تا حد امکان این کارار انجام ندهید زیرا امکان دارد به شارژر آسیب بزند.  می توانید با پنبه آغشته به الکل و دستمال مخصوص شارژر و موبایل ، شارژر خود را تمیز کنید. اطمینان حاصل کنید که قبل از وصل شدن گوشی موبایل به شارژر اجازه دهید تا مدتی الکل رو آن خشک شود و بعد به دستگاه وصل کنید.

 

خرابی شارژر را بررسی کنید.

به دنبال یک سیم لخت ، عایق محصور یا محافظ سیم را ببینید ، بدیهی است که می تواند منبع این مشکل باشد. علاوه بر این ، قسمت لخت کابل را به هم وصل کنید ، سپس کابل را در هر دو انتها پیچ بزنید. اگر شارژر هنگام حرکت کابل به طور متناوب کار کند ، این بدان معنی است که سیم کابل آسیب دیده است. در صورت امکان سیم را با سیم جدید تعویض کنید.

هنگام تست شارژر تمام اجزای اضافی مثل آداپتور ،محافظ تقویت کننده را از پریز جدا کنید تا متوجه شوید که آیا مشکل از پریز است یا خود شارژر ، اگر شارژر هنگام وصل شدن به دیوار کار کند ، مشکل در یکی از اجزای حذف شده است. قطعات دیگر را یکی یکی اضافه کنید ، اما در این حالت با اضافه کردن هرتیکه موبایل خود را چک کنید . سعی کنید قطعات را به ترتیب و یا در پریز و مکان دیگری وصل کنید.

کابل تلفن و آداپتور برق را امتحان کنید. شایع ترین دلیل برای خرابی شارژر در اکثر مواقع کابل است نیاز به تعمیر شارژر موبایل پیدا خواهید کرد که با گذر زمان خراب میشود. بنا براین نیاز به کابل جدید خواهید داشت.

پورت USB را تمیز کنید . از تماس با درگاه خود داری کنید و از آن به درستی استفاده کنید زیرا امکان دارد بر اثر تماس فیزیکی درگاه به عقب یا جلو خم شود که میتوانید آن را در راستای درگاه صاف کنید و همچنین اگر گردو خاک بر رویUSB باشد مانع از شارژ می شود در نتیجه از بین بردن گرد و خاک مشکل شارژر موبایل را بر طرف می کند .

مطالب زیر را از دست ندید!
تعمیر موبایل در محل

 با استفاده از مولتی متر ، می توانید کابل و پریز برق خود را بررسی کنید تا بتوانید مشکلات احتمالی را بر طرف کنید. برای بررسی پریز ، پین های میله ای را به مولتی متر خود وصل کرده و آن را بر روی ولتاژ AC قرار دهید ، سپس پین میله ای سیاه را درون درگاه خنثی قرار دهید ، و پین میله ای قرمز را در قسمت مثبت خروجی قرار دهید. اگر پریز برق کار کرد ، پریز سالم است و باید مشکل کابل را بررسی کنید.

برای بررسی کابل ، دکمه مرکزی مولتی متر خود را به تنظیم مقاومت (اهم یاΩ) تبدیل کنید. سپس، همان پین را در انتهای مخالف کابل با دو میله مولتی متر لمس کنید. اگر مولتی متر 0 را نشان دهد ، سیم عملکرد بی نهایت دارد یعنی سیم خراب است و نیاز تعویض دارد. در آخر ، آداپتور را بررسی کنید.

با تنظیم مولتی متر برای تشخیص ولتاژ جریان برق ، آداپتور را به دیوار وصل کرده و اتصالات مورد نیاز را برای برق بررسی کنید. آیا ولتاژ قابل انتظاری از آداپتور دریافت می کنید؟ اگر اینگونه نباشد ، امکان ندارد مشکل از برق باشد و شما نیاز به جایگزینی آداپتور  دارید. اگر تصمیم به خرید آداپتور شارژر کردید ، حتما به مشخصاتی که بر روی آن حک شده دقت کنید و آداپتوری خریداری کنید که مشخصات آن با مشخصات آداپتور اصلی گوشی موبایل شما هم خوانی داشته باشد. بر روی هر آداپتور شارژر ولتاژ و شدت جریان آن درج شده است که این دو مقدار باید با شارژاورجینال موبایلتان یکسان باشند.

برد شارژر موبایل خود را تعمیر کنید.برای تعمیر برد شارژر موبایل که این کار باید توسط متخصص انجام شود (زیرا تعمیر آن کار ساده ای نیست) قطعات کوچک و مدارهای بسیاری مورد بررسی و عیب یابی قرار می گیرند. بعد از عیب یابی باید قطعات معیوب تعویض شوند و یا مدارهایی که دچار مشکل شده اند تعمیر شوند.

اگر هنگام شارژ گوشی موبایل شما برای آن مشکل به وجود آمد، منشا اصلی مشکلات می‌تواند ازپریز برق یا سوکت های شارژ و در نهایت برد شارژر گوشی مرتبط باشد.

 

 

ارسال نظر

Call Now