در حال بارگذاری

تعمیر ال سی دی موبایل
5/5 - (1 امتیاز)

یکی از شایع ترین مشکلات برای تعمیرات موبایل مربوط به شکستن ال سی دی موبایل است . از آنجا که ال سی دی موبایل های امروزی با کیفیت و بزرگ هستند و رزولوشن خوب دارند که جزء گران قیمت ترین و سخت ترین قطعه سخت افزاری تعمیرات موبایل محسوب می شوند .

 

علائم شکستگی ال سی دی موبایل :

  • وجود لکه های رنگی در برخی قسمت های نمایشگر
  • ایجاد خطوط عمودی روی صفحه نمایش
  • عمل نکردن تاچ صفحه
  • تاچ بر اثر فشار شکستگی گلس خود به خود عمل می کند
  • پرش تصویر روی نمایشگر دیده می شود

 

قسمت‌های مختلف ال سی دی موبایل

در این قسمت قطعات به کار رفته در ال سی دی را میشناسیم و همچنین خواهیم دانست که منظور از تاچ ال سی دی ، تاچ و گلس که قطعاتی کاملا مجزا و متفاوت از هم هستند، چه چیز است.

 

گلس یا محافظ ال سی دی:

بر روی صفحه ال سی دی ، گلس ال سی دی یا ورق ال سی دی را قرار می‌دهند تا افراد دست خود را بجای اینکه  به طور مستقیم به تاچ گوشی بزنند روی این لایه بکشند. جنس این لایه بیرونی از شیشه است. اما شاید برخی فکر کنند گلس همان ورق پلاستیکی است که برخی از افراد به خاطر ممانعت از خط و خش روی ال سی دی گوشی نصب می‌‌کنند، اما اینطور نیست، گلس ال سی دی گوشی، شیشه‌ایی است که به وسیله شرکت سازنده گوشی و توسط دستگاه‌های مخصوص بر روی تاچ ال سی دی پرس می‌‌شود.

 

دیجیتایزر یا تاچ گوشی:

دقیقا زیر لایه گلس تاچ گوشی یا تاچ اسکرین یا صفحه تاچ تعبیه شده است. تاچ گوشی موبایل، لایه‌ای شفاف است که به فشار و لمس دست کاربر، حساس است. این لایه قابلیت این را دارد تا محل دقیق لمس دست را شناسایی کرده و به پردازنده منتقل کند، تا دستورات کاربر انجام شود. مسلما بدون وجود تاچ سایر لایه‌های صفحه نمایش گوشی توانایی اجرای دستورات با لمس دست، را نخواهند داشت. در این لایه یک کابل ارتباطی وجود دارد بر روی سوکتی در مادربرد نصب شده است.

 

مطالب زیر را از دست ندید!
تعمیر وای فای گوشی

ال سی دی:

این لایه که به آن بک لایت گوشی نیز گفته می‌شود در زیر لایه‌ی تاچ یا دیجیتایزر قرار گرفته است. به طور کلی صفحه نمایش به دو قسمت کلی صفحه کریستال مایع و نور پس زمینه تقسیم می‌شود. وظیفه این لایه شیشه‌ای نمایش محتوا در صفحه نمایش گوشی است. معمولا نمی‌توان قسمت تاچ گوشی و ال سی دی را از یکدیگر جدا کرد. زمانی که به ال سی دی گوشی صدمه‌ای وارد شود و تقریبا از کار افتاده باشد، صفحه نمایش گوشی سیاه شده و تصویری نشان نمی‌دهد. ال سی دی گوشی نیز دارای یک کابل ارتباطی مخصوص است.

 

نور پس زمینه:

ال سی دی توانایی تولید نور را ندارد و یک لایه بصورت مجموعه‌ای از چراغ‌ نور ال سی دی گوشی را تامین می‌کنند این لایه دقیقا در زیر ال سی دی گوشی بدون واسطه قرار گرفته است در صورتی که  صفحه نمایش گوشی از کار افتاده و خاموش شده باشد به احتمال بسیار زیاد، لایه نور پس زمینه گوشی آسیب دیده است.

 

فریم ال سی دی:

تمام این قطعات و اجزا تشکیل دهنده صفحه نمایش گوشی توسط فریم ال سی دی گوشی به شکلی یکپارچه کنار یکدیگر نگه داشته می‌شوند در واقع فریم مانند یک قاب نگهدارنده این اجزا عمل می‌کند. مجموعه‌ی گلس، تاچ، ال سی دی و لایه نور پس زمینه گوشی بر روی لایه فریم پرس شده‌اند.  چند لایه نام برده شده در قالب یک مجموعه‌ی واحد پرس شده با ضخامت کم در گوشی نصب شده‌اند و با کمک کابل ارتباط بین آن‌ها و مادربرد گوشی برقرار می‌شود.

 

در صورتی که صفحه گوشی شما خاموش باشد چه باید کرد :

معمولا این اتفاق بر اثر ضربه خوردن فلت ال سی دی رخ می دهد . فلت یکی از بخش های ال سی دی موبایل محسوب می گردد. بدیهی است که وقتی در مورد این قطعه صحبت می شود، پای ال سی دی هم به میان کشیده شود.گاهی ممکن است فلت و ال سی دی، هر دو سالم باشند اما تصویری وجود نداشته باشد. در این شرایط، با انجام عملیاتی روی فلت، مشکل برطرف می گردد.

تولید کنندگان برند های معتبر گوشی های هوشمند مثل اپل و سامسونگ برای محافظت از ال سی دی گوشی های خود مخصوصاً در مدل های پرچمدار و با برچسب قیمت بالا خود از گلس های مقاوم استفاده می کنند. این شرکت ها، گلس های مورد نیاز خود را که از درجات استحکام متنوع و با نام های مختلفی برخوردار هستند، از سازندگان گلس معتبر همچون کورنینگ، آساهی، میتسوبیشی و غیره خریداری می کنند. معمولاً هر چقدر گوشی های گران قیمت تر باشد، ال سی دی آن نیز قیمتی تر است، پس محافظت از آن باید با گلس های مستحکم تر صورت گیرد.

مطالب زیر را از دست ندید!
ابزارهای تعمیرات موبایل

 

شرایط تعویض گلس شکسته و تعمیر ال سی دی گوشی موبایل

تعویض گلس LCD تلفن های همراه با شرایط خاص خود همراه است. دو شرط اصلی تعویض گلس و ترمیم ال سی دی شکسته گوشی های موبایل یکی سالم بودن ال سی دی و دیگری اطمینان از عملکرد صحیح تاچ می باشد.

ال سی دی یا همان صفحه نمایش گوشی های موبایل ممکن است به دو حالت مختلف دچار شکستگی شود. در حالت اول بعد از ضربه ‌ای که به ال سی دی وارد شده و ترک خوردگی ایجاد می ‌شود، تاچ و ال سی دی دستگاه به طور کامل از کار می‌ افتد. این بدان معناست که صفحه نمایش گوشی یا خاموش می شود و لکه های تیره و یا بنفش رنگ در برخی از قسمت های آن مشاهده می شود یا در قبال دستورات لمسی شما هیچ عکس ‌العملی نشان نمی دهد. در این شرایط برای تعمیر ال سی دی آسیب دیده خود، ملزم به تعویض کل مجموعه تاچ و ال سی دی گوشی خواهید بود که متاسفانه یکی از تعمیرات پر هزینه گوشی های موبایل محسوب می ‌شود.

اما در حالت دوم ممکن است ضربه‌ای که به گوشی وارد شده فقط شیشه یا گلس روی ال سی دی را تخریب کند و به تاچ و لایه های زیرین گلس آسیبی وارد نشود. در این شرایط علیرغم اینکه روی صفحه نمایش گوشی شکستگی و ترک خوردگی تارعنکبوتی و به هم چسبیده به وجود می ‌آید، ال سی دی دستگاه به خوبی کار می کند و هیچ مشکلی برای نمایش تصاویر و محتوای آن نخواهد داشت، همچنین دستورات لمسی کاربر را هم بدون مشکل اجرا می‌ کند. در این حالت با تعویض گلس شکسته LCD بدون اینکه بخواهید مجموعه صفحه نمایش گوشی را تعویض کنید با صرفه هزینه بسیار کمتری، ال سی دی شکسته گوشی خود را نوسازی کنید.

مطالب زیر را از دست ندید!
چگونه قفل یک گوشی را باز کنیم؟

 

چرا هزینه تعویض کامل تاچ و ال سی دی شکسته موبایل بالاست؟

گوشی های موبایل امروزی از صفحه نمایش های بزرگی بهره می‌برند که عموما کیفیت عالی هم دارند. صفحه نمایش گوشی های موبایل به دلیل ساختار پیچیده و نقش مهمی که دارند، یکی از گران قیمت ترین قطعات سخت افزاری این گجت ها محسوب می‌شوند. به همین دلیل هزینه تهیه نسخه اورجینال آن ها برای جایگزین کردن در گوشی های موبایل بالاست.

هزینه تعمیر ال سی دی گلس شکسته به مراتب از تعویض آن کمتر می باشد و مزیت دیگر تعمیر ال سی دی موبایل این است که ال سی دی اورجینال گوشی خودتان تعمیر شده و از کیفیت آن کاسته نمی شود. تعویض گلس ال سی دی ها با مجهزترین دستگاه های موجود در دنیا (دستگاه لمینت) و چسب OCA انجام می شود و پس از تعمیر ال سی دی موبایل به کیفیت اولیه خود باز می گردد.

 

آیا تعویض ال سی دی شکسته کیفیت گوشی را پایین می آورد؟

تعویض گلس ال سی دی شکسته و یا تعویض صفحه نمایش در صورتی که با قطعه اصلی و اورجینال خود گوشی و البته توسط تعمیرکاران ماهر و متخصص انجام شود، نه تنها روی کیفیت گوشی شما تاثیر بدی ندارد بلکه باعث نوسازی آن می شود. البته در تعویض ال سی دی می توان گفت که از دست دادن صفحه نمایش فابریک خود گوشی می تواند مهمترین آسیب وارده به گوشی شما باشد. اما در برخی از گوشی های آیفون که قطعه معیوب با ال سی دی اورجینال و باز شده از روی گوشی خراب و مرجوعی تعویض می شود این نگرانی دیگر وجود ندارد.

شما میتوانید با کمک تیم متخصص تعمیرینو مشکلات مربوط به تعمیرات موبایل و تعمیر ال سی دی موبایل خود را انجام دهید.

ارسال نظر

Call Now