در حال بارگذاری

تعمیر پیکسل سوخته گوشی
4.4/5 - (129 امتیاز)

یکی از مشکلاتی که گوشی های امروزی به آن دچار میشوند ، سوختن پیکسل گوشی است که باعث میشود به تعمیر پیکسل سوخته گوشی نیاز داشته باشید. یکی از نشانه های سوختن پیکسل گوشی ،نمایش دادن تصویری خاص بر روی نمایشگر است که برای مدت زمان طولانی و بی هیچ حرکتی نمایش داده میشود.در این صورت سایه های تصویربر روی بخش هایی از نمایشگر باقی می مانند.و به عبارت دیگر و اصطلاح رایج آن بخشی از پیکسل ها burn میشوند.

برای نمونه کاربران گوشی‌های سامسونگ که مدت زمان زیادی را صرف گشت و گذار در شبکه اجتماعی اینستاگرام می‌کنند، اگر شاهد ثابت شدن رابط کاربری این برنامه (که شامل نوار بالایی با لوگو و نوار پایینی است) در دستگاه تلفن خود شوند، این میتواند نشانه پیکسل سوختگی گوشی باشد. کاربرانی که با مشکل پیکسل سوختگی در گوشی‌های تلفن همراهشان روبرو شده‌اند، معمولا بر روی صفحه نمایش تلفن همراه‌شان از افتادن سایه رابط کاربری پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی گله‌ مندند.

پیکسل چیست؟

به طور ساده باید گفت که پیکسل ها نقاطی از صفحه نمایش هستند که اجتماع آن ها سبب به وجود آمدن صفحاتی شفاف و با کیفیت می شود.

در حال حاضر آنچه که روی مانیتور رایانه خود مشاهده می کنید از لحاظ فنی تصویری شفاف متشکل از صدها پیکسل است. با این حال روی مانیتورهای CRT، LCD و LED پیکسل ها ثابت نیستند. این نمایشگرها برای نمایش تصاویر متحرک و در حال حرکت باید قادر به تغییر رنگ ها نیز باشند.

برای رسیدن به این هدف هر پیکسل به ۳ زیر پیکسل با رنگ های قرمز، سبز و آبی (RGB) تقسیم می شود. در ادامه یک ترانزیستور حالت خاموش و روشن هر زیر پیکسل را کنترل می کند.

پیکسل معیوب چیست؟

پیکسل معیوب به پیکسلی گفته می شود که ممکن است به صورت موقت خاموش باشد و نتواند رنگ مورد نظر شما را به نمایش در بیاورد. در صورتی که پیکسل فوق به صورت دائم خاموش شود به آن پیکسل مرده می گویند.

خراب شدن ترانزیستور و در نتیجه آن خاموش شدن دائم پیکسل سبب به وجود آمدن پیکسل مرده می شود.

این امر به آن علت رخ می دهد که کریستال مایع در زیر پیکسل ها به درستی توزیع نمی شود. در صورتی که تمام زیر پیکسل ها تحت تأثیر این اتفاق قرار گرفته باشند می توان گفت که با یک پیکسل موقتاً خاموش مواجه هستید. خراب شدن ترانزیستور و در نتیجه آن خاموش شدن دائم پیکسل سناریوی دیگری است که در این رابطه بیان می شود.

عدم توانایی در تعمیر ترانزیستورهای معیوب سبب می شود تا پیسکل مرده بدترین حالتی به شمار برود که ممکن است برای یک نمایشگر به وجود بیاید. در نقطه ی مقابل احتمال رفع مشکلات مربوط به کریستال مایع بیشتر است.

تعمیر پیکسل های سوخته گوشی

سوختن پیکسل در چه نمایشگرها و گوشی هایی بیشتر است؟

حتما می‌دانید که بسیاری از کمپانی‌های معروف و پیشرو تولید گوشی‌های تلفن همراه در حال حاضر از نمایشگرهای amoled در ساخت محصولاتشان استفاده می‌کنند. این پنل‌ها به دلیل مصرف انرژی کم‌تر و همچنین کیفیت بالاتر نسبت به ال سی دی، از محبوبیت بالایی میان کاربران برخوردار هستند. اما باید توجه داشت که پنل‌های amoled علی‌رغم آنکه گران‌تر از پنل های ال سی دی هستند، اما بیشتر از این نمایشگرها دچار مشکل پیکسل سوختگی می‌شوند.

مطالب زیر را از دست ندید!
مشکل خاموش و روشن شدن صفحه گوشی سامسونگ

متاسفانه برای رفع مشکل پیکسل مرده نمایشگرهای تلفن همراه راه حل قطعی وجود ندارد و در بسیاری مواقع این اشکال در گوشی باقی می‌ماند.

طبق آمار بروز مشکل پیکسل سوختگی صفحه نمایش گوشی در موبایل سامسونگ بسیار شایع تر از دیگر برند هاست. گوشی هایی مثل گلکسی اس 8، گلکسی اس 8 پلاس، گلکسی اس 9، گلکسی اس 9 پلاس، گلکسی اس 10، گلکسی اس 10 پلاس، گلکسی نوت 8، گلکسی نوت 9 و گلکسی نوت 10 از اصلی ترین گوشی های برند سامسونگ هستند که زیاد با مشکل Burn In ال سی دی رو به رو می‌شوند. بنابراین اگر از گوشی های شرکت سامسونگ استفاده می‌کنید و به ویژه موبایلی دارید که نمایشگر آن از نوع OLED است احتمال اینکه با مشکل پیکسل سوختگی رو به رو شوید افزایش می‌یابد.

انواع سوختگی پیکسل صفحه نمایش گوشی

اگر بخواهیم خیلی ساده دسته بندی از انواع Burn In صفحه نمایش یا تاچ ال سی دی گوشی موبایل داشته باشیم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

سوختن پیکسل ها

سوختن پیکسل های صفحه نمایش یا همان ال سی دی گوشی سبب می‌شود که نقاطی روی صفحه دستگاه همیشه سیاه رنگ باشند و هیچ رنگ دیگری توسط این نقاط ارائه نشود. در صورتی که با مشکل این چنینی رو به رو شده باشید، نقاطی که همیشه سیاه هستند در واقع پیکسل هایی خواهند بود که سوخته‌اند و متاسفانه هیچ راهی هم برای خلاص شدن از شر این پیکسل های سوخته وجود ندارد. البته در برخی مواقع ممکن است با تحریک دائمی پیکسل مذکور در مرحله‌ای که هنوز کاملا نسوخته است، بتوان دوباره آن را احیا کرد اما عموما پیکسل های ضعیف شده به مرور زمان به مرحله سوختگی کامل و سیاه شدن می‌رسند. و نیاز به تعمیر پیکسل سوخته گوشی خواهید داشت.

سایه زدن صفحه نمایش

سایه زدن صفحه نمایش که اصطلاحا به آن ایجاد حالت روح و شبح مانند هم گفته می‌شود حالتی است که در آن یک تصویر نیمه واضح دائما روی صفحه نمایش موبایل دیده می‌شود و حالتی شبیه به یک سایه را به وجود می‌آورد. به عنوان مثال در اینگونه مواقع اگر صفحه گوشی شما کاملا سفید رنگ باشد، تصاویر نیمه واضح و سایه مانندی بر روی آن مشاهده خواهید کرد. این مشکل یکی از اصلی ترین حالت های پیکسل سوختگی است که در نمایشگر OLED گوشی های سامسونگ از قبیل گلکسی S8 ،  S8 Plus، گلکسی S9 و S9 Plus، گلکسی S10 و S10 Plus، گلکسی نوت 8، نوت 9 و نوت 10 زیاد رخ می‌دهد. نمونه کالا واضحی از این نوع سایه زدن نمایشگر یا Burn In ال سی دی در عکس فوق قابل مشاهده است.

سایه دار شدن پیکسل گوشی

تغییر رنگ صفحه نمایش

پیکسل سوختگی صفحه نمایش گوشی می‌تواند با تغییر رنگ نیز همراه باشد. عموما تغییر رنگ ناشی از Burn In ال سی دی به دو حالت نمایان می‌شود. در حالت اول بخش هایی از صفحه نمایش گوشی همیشه تیره تر از سایر قسمت های دیگر به نظر می‌رسند. در اینگونه مواقع پیکسل های آن قسمت هایی از تاچ ال سی دی موبایل که تیره تر هستند در واقع قدرت خود در تولید روشنایی را از دست داده‌اند و به همین سبب نمی‌توانند مثل پیکسل های بخش های دیگر نمایشگر روشنایی تولید کنند .و در نتیجه تیره‌تر به نظر می‌آیند. نمونه‌ای از این نوع پیکسل سوختگی ال سی دی را می‌توانید در عکس زیر مشاهده کنید. اما حالت دوم مربوط به شرایطی می‌شود که بخش های از صفحه نمایش رنگی به نظر می‌رسند و عموما هم رنگی نزدیک به رنگ قرمز پیدا می‌کنند. این حالت هم با ضعیف شدن ساب پیکسل ها و کاهش توان آن‌ها در تولید روشنایی ارتباط دارد

مطالب زیر را از دست ندید!
مراحل مجوز برای تعمیرات موبایل

خطوط رنگی روی نمایشگر

مشکل Burn In صفحه نمایش گوشی می‌تواند با ایجاد خطوط رنگی روی ال سی دی هم نمایان شود. برای مثال ممکن است در بخشی از تاچ ال سی دی گوشی یک خط دائمی و سبز رنگ نمایان شود که هیچوقت هم از بین نرود! این خط نشان می‌دهد .که پیکسل های آن قسمت از نمایشگر موبایل دچار اختلال شده‌اند و عملکرد درستی ندارند. عموما بروز این نوع پیکسل سوختگی ناشی از کیفیت غیر قابل قبول ال سی دی در تولید است و ارتباطی به کاهش قدرت ساب پیکسل ها در تولید روشنایی و تضعیف تدریجی آن ها ندارد. این نوع از Burn In صفحه نمایش موبایل عموما با استفاده از گارانتی گوشی موبایل و به صورت رایگان قابل تعمیر خواهد بود و رفع آن با تعویض ال سی دی انجام می‌شود.

با تعمیر پیکسل سوخته گوشی رفع و با تعویض ال سی دی انجام میشود.

علت به وجود آمدن پیکسل سوخته گوشی (Burn In)

هر نوع Burn In ال سی دی می‌تواند ناشی از عامل خاصی باشد. به عنوان مثال سوختن کامل پیکسل های کوچک روی صفحه نمایش عموما به کیفیت تولید آن ها بستگی دارد. اغلب شرکت های سازنده موبایل در قبال این موضوع گارانتی هم ارائه می‌کنند. اما در اکثر مواقع اینطور نیست که با سوخته شدن یک پیکسل ریز بتوانید درخواست تعویض تاچ ال سی دی موبایل با استفاده از گارانتی را ثبت کنید. عموما شرکت های ارائه دهنده گارانتی شرایط خاصی برای تعویض رایگان ال سی دی گوشی هایی که دچار این نوع پیکسل سوختگی شده‌اند در نظر می‌گیرند.

برای مثال ممکن است شرایط آن ها بدین صورت باشد که اگر بیشتر از 3 پیکسل روی ال سی دی موبایل بسوزد، ال سی دی مشمول گارانتی می‌شود. استراتژی که در این راستا از سمت شرکت ارائه دهنده گارانتی در نظر گرفته می‌شود کاملا به سیاست های آن شرکت مربوط خواهد بود.

Burn In صفحه نمایش در حالتی که به صورت سایه زدن و تغییر رنگ نمایان می‌شود ناشی از افت قدرت ساب پیکسل های پنل نمایشگر در تولید روشنایی است. این امر عموما به مرور زمان در ال سی دی گوشی هایی نمایان می‌شود که پنل OLED دارند و اغلب تحت گارانتی قابل تعمیر نخواهد بود.

ساب پیکسل های صفحه نمایش گوشی ها از سه رنگ سبز، قرمز و آبی تشکیل می‌شوند و در حالت عادی برای اینکه هر یک از این ساب پیکسل ها به میزان روشنایی مشخصی دست یابند باید شدت جریان خاصی از آن ها عبور کند. شدت جریانی که برای دستیابی ساب پیکسل های آبی به مقدار روشنایی مشابه با ساب پیکسل های سبز و قرمز مورد نیاز خواهد بود بیشتر از سایر ساب پیکسل هاست.

برنامه های تعمیر پیکسل سوخته گوشی و شناسایی آن

ابزار آنلاین و اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که می توانید با اجرای آن ها روی رایانه و یا دستگاه خود پیکسل های معیوب را شناسایی نمایید.

مطالب زیر را از دست ندید!
چگونه قفل یک گوشی را باز کنیم؟

LCD2

LCD2 ابزار آنلاینی است که برای تعمیر پیکسل سوخته گوشی به شما توصیه می کنیم. این ابزار حالا با رابط کاربری زیباتر به روز شده و قادر هستید تمام آزمون های رنگی را برای یافتن پیکسل های معیوب روی نمایشگر خود اجرا کنید.

گزینه Massage the Pixel پیکسل های گیر کرده و معیوب را تحریک و جهت رفع آن ها اقدام می نماید. حالت Fix My Screen نیز به کاربران این اجازه را می دهد تا آزمون های موجود را برای مدت زمان بیشتری جهت احیای پیکسل های آسیب دیده اجرا کنند.

IsMyLcdOK

IsMyLcdOK یک اپلیکیشن پرتابل برای سیستم عامل ویندوز است. به کمک این نرم افزار و استفاده از دکمه های F2 تا F5 قادر هستید آزمون های مختلف تست نمایشگر را اجرا نمایید. گزینه F1 نیز خلاصه ای از گزینه های موجود را برای شما به نمایش در میاورد.

LCD BURN-IN WIPER  

در صورتی که از وجود اشکال در گوشیتان مطمئن شدید با نصب اپلیکیشنLCD BURN-IN WIPER  سعی بر تعمیر پیکسل سوخته گوشی تان کنید. به این طریق که گزینه Color rotation را فعال کنید و در قسمت بعدی مدت زمان اجرای فرآیند را تعیین کنید. روی start کلیک کنید و به میزان زمانی که مشخص کرده اید منتظر بمانید.

اگر این روش بر روی گوشی شما جواب نداد این مراحل را چند بار تکرار کنید. نکته قابل توجه این است هرچه زمان انجام فرایند بیشتر شود امکان تصحیح پیکسل های سوخته بالاتر میرود. البته این موضوع را باید در نظر بگیرید که استفاده زیاد از این برنامه باعث میشود صفحه نمایش کم رنگ تر شود.

تعمیر پیکسل سوخته گوشی با تغییر تنظیمات آن

یک سری تنظیمات در گوشی موبایل وجود دارد که با تغییر آنها می‌توانید با تغییر آنها از مشکلات سوختگی پیکسل جلوگیری یا اثر آن را کم کنید.

کم کردن روشنایی صفحه نمایش

هرچه روشنایی صفحه نمایش بیشتر باشد پیکسل های صفحه کارشان سخت تر میشود. این میتواند باعث مشکل سوختگی پیکسل بشود. اگر گوشی شما همیشه روی حالت حداکثر روشنایی است آن را روی حالت خودکار قرار بدهید که با توجه به نور محیط تنظیم شود.

قفل صفحه نمایش تعریف کنید

گوشی های هوشمند را می توان طوری تنظیم کرد که بعد از یک زمان مشخص که بدون استفاده ماندند، صفحه نمایش خاموش شود. یا صفحه قفل شود. حتما این تنظیمات را در گوشی خودتان فعال کنید تا  از مشکلات بعدی ناشی از روشن و ثابت ماندن صفحه نمایش جلوگیری کنید.

نوار منو و نوار وضعیت را غیر فعال کنید

گاهی اوقات شما مدام دارید از یک اپلیکیشن که یک نوار ثابت برای اطلاع رسانی یا موارد دیگر دارد استفاده می‌کنید. مثل زمانی که دارید فیلم میبینید یا بازی میکنید. وقتی این نوار از صفحه نرود و ثابت باشد، می تواند باعث سوختگی پیکسل بعد از یک زمان طولانی شود.

حالت تاریک یا Dark Mode را فعال کنید

اگر چه این روش قطعی نیست، اما خطر سوختگی پیکسل را کاهش می‌دهد به خصوص وقتی از روشنایی بالا در صفحه نمایش استفاده می‌کنید. حتی می‌توانید حالت تاریک را برای کیبورد گوشی هم استفاده کنید.

در صورت نیاز به تعمیرات موبایل میتوانید با تیم تخصصی تعمیرینو در ارتباط باشید.

ارسال نظر

Call Now