در حال بارگذاری

تعمیر گوشی آب خورده
4.8/5 - (10 امتیاز)

در این مقاله به راهکارهای تعمیر گوشی آب خورده می پردازیم. امیدوارم با خواندن این مقاله بتوانیم کمکی برای حل مشکلتان کرده باشیم. پس در ادامه همراهمان باشید.

از جمله مشکلاتی که باعث می شود عمر گوشی کاهش پیدا کند و کارکرد آن را ضعیف کند آب خوردن گوشی است. اگر برد الکتریکی گوشی مرطوب و خیس شود گوشی نیز دچار مشکل خواهد شد. هنوز میزان تولید گوشی هایی که ضد آب هستند فراگیر نشده است و بسیاری از گوشی ها با این مشکل در اغلب موارد کارایی خود را از دست می دهند.

بایدها و نبایدهای تعمیر گوشی آب خورده

در صورتی که دچار این مشکل شدید سعی کنید گوشی همراه را سریعا از آب در بیاورید، تا آب از طریق منافذ باز به اصلی ترین قسمت های گوشی وارد نشود تا در این موقعیت یکسری کارها هستند که باید و کارهایی را نباید انجام داد از جمله کاهایی که نباید انجام داد :

  • گوشی را روشن نکنید.
  • گوشی را برای شارژ به دوشاخه وصل نکنید.
  • هرگز دکمه یا کلیدی را فشار ندهید.
  • به هیچ وجه گوشی را تکان ندهید، ضربات آرام یا محکم به گوشی وارد نکنید.
  • به هیچ عنوان سعی نکنید که با فوت کردن، آب را از گوشی خارج کنید.
  • به هیچ عنوان داخل گوشی فوت نکند این کار باعث نفوذ هر چه بیشتر آب به اجزای داخلی می شود.

” تاثیر فوت کردن مانند استفاده از سشوار است و این کار نیز همانند فوت کردن است. پس از سشوار برای تعمیر گوشی آب خورده استفاده نکنید. “

بعد از رعایت این نکات به سراغ راه های تعمیر گوشی آب خورده میپردازیم:

  • اگر گوشی روشن است آن را خاموش نمایید و تا حد امکان بدون حرکت نگه دارید.
  • سیم‌ کارت و کارت حافظه رم (microSD) خود را از گوشی خارج کنید.
  • اگر گوشی‌ تان قدیمی است، می ‌توانید درب پشت گوشی را باز کنید و باتری را خارج کنید.
  • با دستمال یا حوله خشک ، گوشی همراه ‌تان را خشک کنید.
مطالب زیر را از دست ندید!
بریک شدن چیست؟

به این نکته توجه کنید که تمام این مراحل باید به آرامی صورت بگیرد تا آب در اطراف گوشی پخش نشود.

بعد از این مراحل اولیه :

گوشی را در کیسه برنج قرار دهید

یکی از راه های رایج که توصیه می شود استفاده از برنج است. از آنجایی که برنج خاصیت جذب رطوبت دارد می تواند روند خشک شدن گوشی را تسریع سازد . گوشی خود را برای چند روز (یک الی دو روز) داخل برنج قرار دهید.

بعد از آن باتری گوشی (در صورتی که جداشونده است) را قرار داده و آن را روشن کنید و کارکردش را بررسی کنید. مثل : میکروفن ها و اسپیکر و صفحه نمایش .

تعمیر گوشی آب خورده

گوشی را درون فریزر قرار دهید.

بعد از در آوردن گوشی از داخل کیسه ی برنج باید آن را در داخل فریزر قرار بدهید. و قبل از هر کاری مطمئن باشید که باتری گوشی را خارج کرده باشید. و این مورد تنها درباره گوشی هایی که باتری قابلیت انتقال و جا به جایی دارند ، کارکرد آن بسیار موثر است. گوشی را برای حداقل 30 دقیقه در داخل فریزر قرار دهید و در نهایت از آن خارج کنید. در واقع ترکیب های الکترونیکی هنگامی که سرد بشوند عملکرد آن ها بهتر می شود اما صفحه نمایش در این مورد استثنا است و برای این که ال سی دی تلفن همراه شما صدمه نبیند گوشی را داخل نایلون گذاشته و در نهایت آن را داخل فریزر بگذارید. منطقی پشت این کار قرار گرفته است ،  و در این است که آب در بورد رخنه کرده ، و یخ می زند و همین دلیل هم سبب می شود که گوشی درست کار بکند.

سوالی که در این اینجا پیش می آید این است که اگر گوشی روشن نشد چه کار باید کرد؟

در این صورت گوشی را شارژ کنید . البته امکان آسیب دیدن باتری را هم در نظر بگیرید.

مطالب زیر را از دست ندید!
چگونه قفل یک گوشی را باز کنیم؟

اگر روشن نشد در این جا باید کار را به کاردان سپرد با کمک تعمیرکاران حرفه ای می توانید مشکل خود را حل نمایید.

تعمیرینو با بکارگیری از نیروهای مجرب و متخصص در زمینه تعمیرات موبایل ، می توانند شما را در رفع مشکلات سخت افزاری موبایل کمک و راهنمایی کنند.

حال فرض کنید که مادِر بورد یک گوشی سرشار از مدار های پیچیده و قطعه های الکترونیکی است و توجه داشته باشید آب می تواند چه آسیبی به بورد و همین طور به بقیه قطعات وارد کند. در واقع فرو رفتن گوشی شما به داخل آب احتمال این را دارد مقدمه چند هزار اتصال کوتاه بر روی بورد گوشی باشد. آسیب آب خوردگی تلفن های همراه بسیار زیاد و غیر قابل پیش گویی است. اما در واقع با گذشت زمان و تاثیر ذرات تبدیل شده به برق ، کاتیون ها و یون مثبت های داخل آب بر روی بورد و مسیر های بورد ، خرابی ها معلوم می شوند.

آن چه صاحبان گوشی های آب خورده باید بدانند و آن را انجام بدهند:

هر گوشی که به هر نوعی مرطوب و به یا آب خورده شده ولی هنوز روشن است و کارکرد خود را دارد، همانند مریضی است که در دوره نهفته ی بیماری خود به سر برده می شود و هر لحظه می بایست منتظر پیدایش نشانه خرابی روی آن باشید. سطح و عمق خرابی در موبایل های آب خورده می تواند از کم تا بسیار زیاد متعدد باشد؛ اما در واقع باید در نظر داشته باشید که برای نجات یک گوشی آب خورده تنها 2 یا 3 روز مهلت دارید و لازم است گوشی خود را در اسرع وقت به مرکز تعمیرات موبایل تعمیرینو بفرستید.  شما به عنوان یک صاحب گوشی می توانید وظیفه بسیار مهمی در احیا و بازسازی گوشی آب خورده خود داشته باشید.

تشخیص زمانی که از آب خوردگی گوشی می گذرد

بسیار مهم است که تعمیرکار باید تشخصی بدهد که چه مدتی است از آب خوردگی گوشی گذشته است؟  اگر در طی مدت زمان بسیاری از آب خوردگی گوشی می گذرد و ic های گوشی چسبی نیستند ، با احتمال خوبی می توان در مورد تعمیر کردن گوشی مطمئن بود؛  چرا که با احتمال بسیاری می توان ic هایی را که پایه های آن روی بورد دچار آب خوردگی و یا دارای یک یا چند سولفات شده اند ، عوض کرد. به این عنوان در صورت آب خوردگی گوشی مثلاً نوکیا N95 که ic چسبی ندارد ، حتی اگر ماه ها از آب خوردگی گذشته باشد می توان آن را به راحتی احیا کرد. با این حال به دلیل راحتی در بلند کردن و عوضر کردن آی سی ها ، عیب یابی مسیر های اتصال کوتاه شده و عوض کردن اجزای بورد در هر دو طرف آن راحت است. از همین رو آب خوردگی در این طرح از گوشی ها به راحتی قابل بازسازی و تعمیر است.

مطالب زیر را از دست ندید!
تعمیرات نرم افزاری گوشی سامسونگ

نکاتی درباره گواهینامه‌ های مربوط به مقاومت گوشی

اگر گوشی شما گواهی IP53 دارد یعنی تا اندازه ‌ای، در برابر آب مقاوم است و نمی ‌تواند افشانه‌ های آب را تحمل کند.

علی ‌رغم ادعاهای سازندگان گوشی‌ های هوشمند، گوشی هوشمند دارای این گواهی‌ اگر زیر باران استفاده شوند می ‌توانند آسیب ببینند.

سعی کنید گوشی را از تماس با آب دور نگه دارید تا مجبور نباشید این مراحل را طی نمایید.

همواره به یاد داشته باشید هیچ گوشی هوشمندی به طور کامل ضد آب نیست. با این حال دستگاه‌هایی با گواهی‌های IP67 و IP68 خیلی به هم نزدیک هستند. اگر با این گواهینامه‌ ها آشنا نیستید، حتما مقاله ما را در خصوص مفهوم گواهینامه‌‌ ی IP68 و IP67 مطالعه بفرمایید.

گوشی‌های دارای این گواهی‌ها بخصوص در میان پرچمداران، در مقایسه با چند سال گذشته بسیار زیاد شده‌اند.

چند نمونه از گوشی هوشمند که دارای گواهی IP67 و IP68 هستند:

Samsung Galaxy S10 / Note 9

Huawei P30 Pro

iPhone XS / XS Max / XR

ارسال نظر

Call Now